Käsityö

KÄSITYÖ
Uuden opetussuunitelman (2016) mukaan käsityön tunneilla tieto- ja viestintätekniikan käyttöön tutustutaan ideoinnin, suunnittelun ja dokumentoinnin osana. Tarkoituksena on ohjata oppilas kokonaiseen käsityöprosessiin ja esittämään omia ideoitaan kuvallisesti sekä kertomaan käsityön tekemisestä ja valmiista tuotteesta.
Suunnittelu

Ideoinnissa ja suunnittelussa oppilas voi hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa. Oppilas voi toteuttaa suunnitelmansa sähköisesti esimerkiksi Office365-ympäristössä. Ideoita käsityön projekteihin voi etsiä netistä, esimerkiksi sivustolta

http://punomo.fi

 

3D-mallinnus

Tabletlaitteisiin ja kannettaviin tietokoneisiin on saatavilla ohjelmistoja, joilla peruskoululainenkin voi ideoida 3D-kappaleita. Ohjelmien avulla suunnitellut 3D-mallit voidaan valmistaa teknisen työn tunneilla esineiksi muovailuvahasta, puusta, muovista ja muista materiaaleista. 3D-tulostimilla mallit voidaan tuottaa myös automaattisesti.

123D Design:  Helppoa ja suhteellisen yksinkertaista 3D-mallinnusta. 123D Design -ohjelman sisällä on myös toiminto, jolla yhdistetään tabletin kamerakuva ja 3D-malli samaan kuvaan.

 

Tekniikoiden opettelu

Valmiit tai itsetehdyt opetusvideot esimerkiksi kutomistekniikoista helpottavat opettajaa opetustyössä. Valmiita videoita löytyy esimerkiksi Novita-tube Youtube-kanavalta. Videot ovat mainio apuväline uusia tekniikoita opetellessa, sillä oppilaat voivat palata videoon milloin tahansa eikä heidän tarvitse odottaa opettajan apua.

 

Käsityöprosessin kuvaaminen

Oppilaan pohdintaa sekä itse- ja vertaisarviointia oppimisprosessin eri vaiheissa voi tehdä ja päästä seuraamaan Office365 jaetun tiedoston, portfolion ym. sähköisen tuotoksen muodossa. Tähän tuotokseen liitettäisiin myös prosessin aikana otetut valokuvat. Töitä voi kerätä myös yhteiseen blogiin, jotta ideat tulevat muiden oppilaiden ja opettajien käyttöön.

 

 

Be Sociable, Share!