Ohjelmoinnin alkeet

Koodaamiseen ideaa voidaan pohjustaa oppilaille koodausleikillä, jossa oppilaiden pitää yksinkertaisia ohjeita antamalla ohjata toisiaan liikkumaan luokassa (esim. robottikävelyllä ja Bee-Bot-roboteilla.).

Ohjelmointiin voi tutustua  www.koodaustunti.fi -sivulla (selainpohjainen). iPadeilla voi hyödyntää Kodable-, Daisy the Dinosaur-, Lightbot- ja Scratch jr. -sovelluksia.

Kodable

Ohjelma on helppokäyttöinen ja motivoiva (käskyinä annetaan vain suunnat). Ohjelma opettaa aina uuden asian pelaajalle, joten opettajaa ei juurikaan tarvita. Oppilaat pitivät pelistä ja monet latasivat sen myös omille kotilaitteilleen. Joillekin erityisoppilaille ohjelma oli haastava.

Kodablessa pystyy tekemään luokan, jos opettaja kirjautuu käyttäjäksi. Tämän jälkeen oppilaiden etenemistä voi seurata.

Daisy the Dinosaur

Englanninkielinen sovellus, mutta silti helppokäyttöinen, kun ohjelmoinnin idea on selvillä. Käskyjen toteutuminen näkyy heti sovelluksessa.

Lightbot 

Haastavampi ohjelma – löytyy myös selainversiona (www.lightbot.com). Ohjeet englanniksi, mutta itse käskypalikat kuvallisena. Haasteet lisääntyvät etenemisen myötä. Tasoja ei kuitenkaan ole pakko tehdä järjestyksessä, joten pidemmällä olevat oppilaat voivat haastaa itseään.

Scratch jr. 

Pohjautuu enemmän olio-ohjelmointiin ja palikoiden siirtelyyn. Ohjelmoinnin lopputuotoksena on animaatio. Hahmoja ja taustoja voi muokata haluamakseen, käskyt voi myös päättää itse. Myös ääniä voi nauhoittaa itse. Oppilas pystyy itse valitsemaan, kuinka paljon haastetta ohjelmointiin hän haluaa. Sovelluksesta löytyy myös ehto- ja toistolauseita.

Tästä löytyy myös hieman vaativampi selainpohjainen versio Scratch.

Koodaustunti  

Koodaustunnin (selainpohjainen) tekemisessä pitää osata lukea. Tunnin voi toteuttaa valmiin pohjan mukaan, mutta sivuilta löytyy myös eri tasoisia harjoituksia. Toimii myös iPadeilla selaimen kautta. Ohjelmassa on oppilaille tuttuja hahmoja, joten ohjelmointi on hauskaa. Tasot vaikeutuvat asteittain, mutta niiden yli pystyy hyppäämään. Tasoissa pääsee myös etenemään, vaikkei tekisikään ihan ohjeiden mukaisesti (esim. jättää toisto-palikan käyttämättä).

Menetelmän soveltaminen

* käyttötarkoitus

  • sovellusten avulla pääsee hyvin tutustumaan ohjelmointiin ja tarvittaessa syventämään osaamista
  • sopii kaikenikäisille esikoululaisista ja 1. luokasta lähtien

* soveltamiseen tarvittavat resurssit 

  • sovellukset ovat ilmaisversioita, joten lataaminen onnistuu helposti
  • selainpohjaiset toimivat myös iPadeilla

* kokemuksia menetelmästä

  • Sovellukset ovat eri tyylisiä, joten jokaiselle oppilaalle löytyy oman tasoista tekemistä. Oppilaat ovat olleet innostuneita, ja oppimista tapahtuu myös ns. vahingossa. Sovellusten avulla harjoittelu on lisännyt osaltaan oppilaiden sosiaalista toimintaa heidän auttaessaan toisiaan ja keskustellessaan eri tasoista.
Be Sociable, Share!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *