Media pienten lasten opetuksessa

Turussa Digipolut-hanke järjesti 24.9. Media pienten lasten opetuksessa -koulutuksen, jonka alkuosaan oli mahdollista osallistua myös etänä. Näin teinkin, ja kuuntelin siis Johanna Sommers-Piiroisen kiinnostavan katsauksen aiheeseen. Esiin nousi mm. se, että digitaalinen pelaaminen lisääntyy lapsilla netinkäyttöä nopeammin; 7-9-vuotiaista 87% pelaa vähintään viikoittain.

Kuvat ja videot ovat lasten tapa havainnoida, tarkkailla, pohtia, tulkita ja kyseenalaistaa maailmaa ja ne tarjoavat siis ikkunan lasten omaan elämään ja arkeen. Kuvaamisella voi olla lapselle useita erilaisia merkityksiä, sen kautta voidaan esimerkiksi ilmaista ihailua ja haaveilua, sitä voidaan käyttää muistamiseen tai muistelemiseen, jonkin asian opetteluun tai opastamiseen, tarinankerrontaan jne.

Arjen mediakasvatuksen tulee antaa valmiuksia ja taitoja mediakulttuurissa elämiseen, jotta lapselle kehittyy tasapainoisia mediasuhteita ja kriittistä medialukutaitoa. Lasten toiminta median parissa on sekä yksilöllistä ja yksityistä että yhteistä ja julkista (Hyvä medialukutaito, OKM 2013). On hyvä muistaa myös lapsen oikeuksien sopimus, jonka mukaan lapsella on oikeus ilmaista mielipiteensä kaikissa itseään koskevissa asioissa ikä- ja kehitystasonsa mukaisesti – myös siinä, miten hän itse näkyy mediassa. Juuri ilmestynyt Lapset osallisena mediassa -teos antaa paljon tietoa näistä asioista.

Hyviä, opetuksessa hyödynnettäviä mediakasvatussivustoja on runsaasti, esim.:

 

Kuva: geralt (Pixabay, CC0)

Kuva: geralt (Pixabay, CC0)

Mediaterveisin
Liisa

Be Sociable, Share!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *