Kuulumisia ITK:sta

Aulangolla on parhaillaan meneillään Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa (ITK) -konferenssi, joka on suurin vuosittainen opetusteknologian tapahtuma Suomessa. Osallistuin tapahtumaan eilen; tässä hieman poimintoja päivästäni.

Avajaispuheenvuorossa professori Sanna Järvelä Oulun yliopistosta totesi mm. että teknologia itsessään ei edistä oppimista, mutta työskentely teknologian parissa kylläkin altistaa oppijan oppimista tuottaviin toimintoihin. Tietokoneavusteinen yhteisöllinen oppiminen esimerkiksi edistää tiedonrakentelua. Lauri Järvilehto puolestaan luennoi aiheesta ’Hauskan oppimisen vallankumous’. Hän totesi, että oppimista tapahtuu kun asiastaan palavasilmäisesti innostunut opettaa, sillä innostus tarttuu.

Siltamäen koulun opettajien esitys Kymmenen tikkua tabletilla oli hauska kertomus projektista, jossa oppilaat jakoivat pelikokemuksia eri sukupolvien edustajien kanssa. Pelattiin niin digitaalisia pelejä kuin vanhoja pihapelejäkin. Vanhoista peleistä suunniteltiin ja kuvattiin ohjevideot.

Myös Kosketusnäyttönatiivit haastavat pienten lasten pedagogiikan oli mielenkiintoinen esitys varhaiskasvatuksen tvt- ja mediatrendeistä ja -tilanteista. Netin käyttö alkaa jo alle 2-vuotiaana, mutta päiväkodeissa tietotekniikkaa/nettiä käyttää viikottain vain pari prosenttia lapsista! Osin kyse on laitteiden vähyydestä, osin asenteista. Mukana oli väkeä esim. Turun Molla-hankkeesta, jossa on kehitetty monia hienoja juttuja, uusimpana nyt julkistettu Mollan logiikka -peli. Siinä on eskareille suunnattuja minipelejä muodoista, väreistä, luvuista ja vuodenajoista. Hauskinta sen pelaaminen on Kinectin avulla, jolloin samalla saa mukavan jumppatuokion, mutta peliä voi pelata myös hiirellä selaimessa.

Kiinnostavaa kuultavaa oli myös Pepe-hankkeen esitys Uutta intoa oppimiseen pelipedagogiikasta. Siellä kerrottiin mm. että opetuksessa käytetty roolipeli oli selvästi lisännyt oppilaiden vuorovaikutusta. Katso lisävinkkejä myös Digimaikan sivulta.

Viimeisenä kävin esityksessä Videoita ja pelillisyyttä kielten opetukseen. Siinä esiteltiin kiva aikuisopiskelijoille kehitetty malli, jossa hyödynnettiin runsaasti verkkoa. Esimerkiksi kielioppiasioihin tutustutaan opettajan tekemien videoiden avulla ja kuullunymmärtämistä ja puhumista harjoitellaan videoiden ja äänitallenteiden avulla. Pelilliset elementit, kuten Kahoot ja Quizlet, toimivat myös aikuisilla.

Näin tuumi
Liisa

Be Sociable, Share!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *